INTRO

Hey guys, I want to make this blog looks like Geneva,Switzerland fair and square. Hope you can help me to spread the massage, but there is no bank here. thanks. For the people whose read this blog, you can become the ICJ judge by yourself.Thanks a lot.

Sabtu, 28 Mei 2011

Dikriminasi sekolah cina : melarang cikgu islam bersolat.





Assalamualaikum admin..

Mcm ni ceritanya.. Briefly psl sy. Mengajar sejak 2002.  ***** Asal dr sg petani, kedah. Belajar di Institut Perguruan *** *** then posting d ***.

Berkahwin pd disember 2005 jd sy minta transfer. Julai 2006 sy dpt transfer ke *** damansara. One of the elite chinese school. Ada bangunan 5 tingkat, siap ada gymnasium, auditorium, lif di bangunan admin. Mmg sangat mewah sbb parents hampir semuanya kaya raya, nk buat kutipan dana sekelip mata je dpt collect 3 juta.

Hr pertama sy lapor diri, sy diarahkan bertugas pd sesi petang. Maknanya tugas dr pukul 1.00pm - 6.50pm. Pd hari sy lapor diri, ada ***  org cikgu beragama islam, termasuk **** org mualaf. Pekerja pejabat seramai *** org beragama Islam. Jd total termasuk sy ada lebih kurang **** org pekerja beragama islam. Dr  *** org cikgu, hanya saya satu2nya perempuan melayu. Yg lain semuanya lelaki. Mualaf td adalah cikgu perempuan, hanya seorang mengamalkan gaya hidup Islam.

Soalan pertama sy bila di sana, sy tanya tentang tempat utk solat. Penyelia petang tanya sy balik, "u mean friday prayers ke? Di sini cikgu lelaki sesi ptg (2org) dibenarkan masuk lewat pd hari jumaat". Sy ckp, "no, i'm talking about daily prayers". Penyelia & Guru Besar (GB) tercengang bila sy ckp tentang waktu persekolahan akan kena dgn waktu zohor & asar. Mereka kata x pernah ada cikgu or pekerja request nk solat d skolah & tkde kawasan sekolah yg boleh dijadikan surau. Sy terankan, x perlu surau, hanya satu spot kecil sudah memadai. Penyelia & GB x kata apa2 lg & sambung cerita psl tugasan d skolah. Bila sy selidik, kakitangan beragama Islam di situ mmg x pernah solat sbb sekolah kata x cukup tempat (walhal sekolah tersangatlah besar). Sy insist nk solat di satu sudut terpencil, tpt anak2 cikgu berehat (ada antara anak2 cikgu yg bersekolah sesi pagi, pulang dgn ibu yg mngajar sesi ptg). Tpt tu dilengkapi sofa jd ada 1 sudut kecil yg diletakkan kayu penghadang, tersembunyi di sebalik almari. Sy minta cleaner utk mengemop tempat tu. Bilik guru sekolah itu sngt besar, hmpir menyamai keluasan 2-3 bilik drjh sekolah biasa. Mmg ada 1 sudut rehat di dlm bilik guru, ada bilik komputer dilengkapi aircond.

Sy diberitahu bbrp hr kemudian bahawa GB telah memijak2 spot yg sy minta cleaner bersihkan. Sy mula ditekan supaya keluar dr sekolah. GB secara indirect menganjur sy keluar dr sekolah itu. Kemudiannya saya dpt tau kesemua guru melayu perempuan dikeluarkan dr sekolah itu jika ada. Sebabnya x pasti tetapi guru lelaki dikekalkan kerana keperluan mengajar bahasa melayu & meningkatkan prestasi BM kpd pelajar cina. Pernah ada seorang guru bertudung labuh & berjubah ditukarkan serta merta oleh PIBG yg merayu ke pejabat pelajaran dgn alasan murid2 takut hendak ke sekolah kerana takut tgk cikgu bertudung labuh. Sy adalah mangsa seterusnya.

Pd jamuan akhir thn 2008 bertujuan mengutip dana utk membina lagi sebuah bangunan 5tingkat, sekolah telah menjemput semu penderma2 yg bmurah hati menderma kpd pihak sekolah. Bangunan baru akan dinamakan sempena nama org yg paling banyak menderma. Di sini sy lihat bonding antara parents dgn sekolah sngt kuat. Parents snngt memberi kerjasama & bantuan. Even parents yg melayu pun boleh derma sehingga puluhan ribu pd pihak sekolah. Sy sngt mengutuk perbuatan ini kerana tidak pernah sy saksikan parents yg snggup derma jumlah yg sama jika di sekolah kebangsaan biasa. Mungkin ada tp sy belum pernah jumpa.

Kemudian sy mohon berkursus ***. 3bln slps sy berkursus, sy disahkan mengandung anak kedua & sy mohon kembali bertugas krn tiada peruntukan cuti bersalin sepanjang tempoh kursus (hanya ada cuti sakit 2 minggu tetapi memandangkan sy hanya boleh bsalin melalui pembedahan, adalah mustahil utk kembali berkursus selepas 2 minggu). Sy kembali ke sekolah namun diberitahu GB bahawa dia tidak mahu lg sy bertugas di situ. GB arahkan sy minta bertukar serta merta. GB menggunakan peluang ini utk melupuskan sy dr sekolah itu memandangkan semenjak saya di situ, sy selalu mengutarakan hal2 berkaitan agama sehinggakan ada pekerja mula curi2 solat. Perkara ini dianggap GB sbg satu rival bg dia.

Sy ke pejabat pelajaran utk mengadu tentang nasib sy yg tidak mempunyai tempat utk bertugas. Setelah dilempar ke sana ke mari berjumpa beberapa org dan mengadu, saya dirujuk ke unit aduan utk berjumpa dgn seorang pegawai ber'title' tuan haji. Malangnya setelah aduan, beliau dgn nada suara yg sinis berkata salah sy sendiri kerana tidak pandai menyesuaikan diri. Tujuan saya berjumpa dgn beliau adalah kerana ingin membuat beberapa aduan, antaranya:

1) Pihak sekolah mewajibkan semua murid membaca buku Confucious secara beramai2 di dewan sekolah sebelum sesi persekolahan bermula. Mengikut pemahaman saya, Confucious adalah satu ajaran maka dgn itu meminta murid2 membaca ajaran sesuatu agama secara paksaan adalah salah.

2) pihak kantin bukan sahaja tidak menyediakan makanan halal malah menjual daging babi salai, pau berinti daging babi di kantin sekolah di mana semua pekerjanya adalah islam indonesia.

3) pihak sekolah secara terbuka menyediakan bar kecil khusus untuk minum arak semasa jamuan makan malam kutipan derma diadakan. Walau disediakan 1 meja khas makanan halal utk kami kakitangan islam, adalah sangat tidak wajar perkara seperti ini berlaku di dalam kawasan sekolah, salah satu kawasan larangan merokok dan minum arak.

4) kami guru2 islam tidak dibenarkan bersembahyang dgn alasan waktu sekolah sepatutnya utk mengajar. Kami juga diberi jadual waktu penuh dan dilarang meninggalkan kelas maka dengan itu kami tidak mempunyai waktu utk bersembahyang. Tempat yg kami sucikan utk bersembahyang juga dipijak-pijak dgn sengaja oleh GB bersaksikan *** sekolah (kini telah pun bertugas di tempat lain)

Selepas membuat aduan, sy pergi berjumpa dgn seorang pegawai penyelia data untuk urusan pertukaran. Beliau langsung tidak terkejut bila saya ceritakan hal yg berlaku pd saya. Menurut beliau, kebanyakan *** *** mempunyai hubungan baik dgn GB sy pd ketika itu iaitu Encik ****

Sy tidak pernah membuat sebarang aduan lagi berhubung perkara ini. Selepas kejadian, sy ditukarkan serta - merta ke *** *** dan sekali lagi ditukarkan ke sekolah sekarang iaitu *** **** **** kerana sekali lagi berhadapan dgn GB yg busuk hati. Alhamdulillah walaupun GB sy sekarang juga seorang cina dan bukan beragama islam, tetapi beliau sngt menghormati kakitangan bawahan yg beragama islam.

Tujuan sy membuka cerita ini bukanlah kerana hendak memalukan sesiapa tetapi sy sngt terkilan kerana dgn pertukaran berulang kali, akan mencalar rekod saya sebagai seorang guru. Walau apapun alasan yg ditulis di atas surat arahan pertukaran, lazimnya semua guru tahu jika pertukaran berlaku secara mengejut, bermakna sesuatu telah berlaku atau cikgu itu mempunyai rekod tidak bersih.

Jika pihak admin ingin menyiarkan cerita saya, tolong jgn highlightkan nama saya, atau sesiapa saja nama individu terbabit, dan juga nama sekolah. Kerana saya boleh berdepan dengan tindakan tatatertib.

Kesimpulan yang aku boleh buat dari luahan di atas ialah ;
1. Sekolah terbabit mendkiriminasikan orang islam dan tidak menghormati orang islam. Samada pengetua sekolah itu bodoh atau bahlol, aku kurang pasti tapi bagi orang yang racist macam pengetua tue, dia patut mampos. Pengetua yang racist menghasilkan suasana pembelajaran yang racist sekaligus menghasilkan anak murid yang racist. Sepatutnya sekolah2 macam neh dibubarkan terus. Fahaman mereka neh sesat lagi menyesatkan sebab menjauhkan perpaduan antara kaum. Tak hairanlah kenapa ada cina2 yang racis di malaysia. Pengetua neh lebih kurang maca siti inshak kat johor tue. Malahan dia lebih teruk sebab mengangu peribadatan umat islam. Pengetua ini memang PADDYKUTTY. Spesis umno. Sama walau tak serupa. Itulah pandangan aku.

2. Mengenai buku conficious pula.. aku cadangkan kita siasat habis2an benda tue apa dan kaji kesannya kepada pelajar2 islam di dalam sekolah terbabit. Memandangkan aku pun blur conficious tue apa. Kalau betul ia satu bentuk ajaran [agama] maka harus ada tindakan teliti tentang isu ini.

3. Whoorr babi sudah masuk kantin sekolah. Arak pun sudah masuk kantin sekolah. Fulamak.. sekolah cina tersebut betul2 mempromosikan arak sebagai satu gaya hidup yer.. heheheh.. no wonder malaysia top ten.. jangan marah. Aku tak minum arak di sekolah ataupun di luar sekolah.. hehehehe.. errkk takdak pelajar islam ka dalam sekolah terbabit [isu babi] dan takpe ke mempromosikan arak di sekolah terbabit kpd pelajar2 sekolah? heheheh..

4. kefackan nyata bila larang umat islam bersolat. itu pengetua memang celaka haramjadah. Sekian.

Akhirnya nasib baik cikgu neh dapat bertemu pengetua yang juga cina tetapi tidak racist. Tahniah di ucapkan kerana berjaya mengharungi pelbagai rintangan hidup untuk meneruskan kehidupan sebagai seorang guru islam. Buat pengetua yang racist pula.. perangai lue memang paddykutty. Sekian.


sumber -  amenoworld.blospot.com


ps ; salah UMNO jugak ?







2 ulasan:

hangkedee berkata...

Inilah yang di perjuangkan oleh juak-juak Hampas+PKR jual agama kerana Undi cina kafir Harbi.Masuk pakatan setakat jadi belacai Dapig haram jadah.

Tanpa Nama berkata...

sayapun mengajar di sekolah menengah cina di Miri ini. selama 20 tahun di sini semua perkara yang dialami oleh guru itu tidak pernah saya dan rakan-rakan alami. nampaknya cina di sini lebih memahami Islam berbanding dengan GB sekolah cikgu itu.

amy miri

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...